Шлях на сайті

Етологія. Предмет і методи

 

 

Етологія - наука про поведінку тварин - зародилася з колекціонування різноманітної поведінки тварин в природі

 

На початку 20 ст.  для вивчення поведінки тварин ( утворення умовних рефлексів за І.П.Павловим) базувалося на основі біхевіоризму (з англ. behavior – поведінка) – напряму в американській психології ХХ ст., яке зводить психіку до різних форм поведінки як сукупності реакцій організму на стимули зовнішнього середовища.  Формула біхевіоризму “стимул-реакція” (S – R) провідна в біхевіоризмі. Зв’язок між S і R посилюється, якщо є підкріплення І (S – I – R ). Підкріплення буває негативне (біль, покарання і т.д.) та позитивне.  Задача психології за реакцією визначити можливий стимул, а за стимулом уявити певну реакцію.

 

Засновники сучасної етології Нік Тінберген, Конрад Лоренц і Карл Фріш.

 

Кожний вид маю індивідуальну поведінку. Етологія бере інтерв'ю у тварини на ії мові. 

 

Етапи етологічного дослідження:

1.Яку поведінку спостерігаємо? Якій "комплекс фіксириванних дій" (інстинкт) проявляється?

2. Яким стимулом або умовами зовнішнього середовища вона викликана? На які сигнали  тварина відповідає даною поведінкою? Що саме стає пусковим стимулом для певної реакції?

3. Які нейроструктури задіяні в створенні поведінки? 

4. В чому полягає адаптивна цінність поведінки?

5. Яка роль научіння для даної форми поведінки?

 

Інстинкт, або " комплекс фіксированних дій" - є  вродженою вшитою програмою, але для того, щоб його вдало використовувати потрібно вчитися.  Научіння і досвід не змінюють порядок, але змінюють якість виконання.

 

 

Про вродженість та індивідуальність інстиктів:

Експериментатори будували площадку у вигляді сходів. З верхньої сходинки продовужували горизонтальну поверхню зі скла (прозору). Кошенятко, яке ставало на це скло, мало під ногами тверду опору, але очами воно бачило безодню. Йому здавалося, що воно нібито в повітрі.  Всі досліджувані дитинчата різних видів ссавців в таких умовах виявляли страх , бігли на непрозору частину сходинки. Всі, крім дитинчат лінивців. Вони все життя проводять , маючи під собою безодню. Тому вони народжуються з відсутністю цього страху.

 

Підлітку мавпи, який виріс в ізоляції, ніколи не бачив інших мавп, показують по телевізору жахливу морду дорослого самця мавпи.  Підліток  одразу демонструє позу підкорення, він нахиляється, опускає очи вниз.

 

Про научіння і досвід:

Білка в лабораторії вперше розгризає горіх. Вона "знає" як це роботи, але чим більше горіхів вона розгризе, тим швидче і якісніше вона це буде роботи.

 

Якщо птаха виховувати в повній звуковій ізоляції, чи буде ії спів на 100% співпадати зі співом ії сородичів?  Виявилося, що ні. Для співу птахам потрібний досвід. Вони вчаться співати, як іхні сородичі!!!!!!!!!!!!

 

 

У верветок є вроджені сигнали про наявнясть ворога. Три різні сигнали про трьох різних ворогів - Леопард, Орел, Змія. Ці сигнали сповіщують групу верветок , яка і звідки йде небезпека. Верветки прислухаються і реагують на сигнали, якщо їх подає доросла особина. Якщо цей сингал подає дитина, то хтось з дорослих перевіряє. Група відреагує лише після підтвердження сигналу дорослою особиною. Так діти верветок навчаються.

 

Дитина людини може посміхатися ще в утробі матері. Вміння посміхатися - це вроджена реакція. Досвід навчає дитину кому і коли доцільно посміхатися.

 

У людини є вроджені мімічні реакції на різні подразники. Досвід навчає нас розуміти міміку інших людей, реагувати на неї, керувати власною мімікою.

 

Про адаптивну цінність  поведінки:

Тінберген проводив цікавий дослід з кладкою мартина. Після вилуплення пташенят мати-мартин перевертає всі шкарлупки білою стороною донизу.  Коли мати полетіла від гнізда, Тінберген всі шкарлупки перевернув білою стороною вгору. Спостерігав, як хижаки легко знаходили пташенят.  Перегортання шкарлупок - це вроджений інстинкт захисту потомства

 

Рефлекторне вигинання спинки у самок хом’ячків при натисканні на куприк. Цей рефлекс можна спостерігати в будь яку пору року. Яка ж в нього доцільність і адаптивність? Готовність самки до спарювання. Спрощений варіант рефлексу, не зв’язаний зі зміною гормонального стану організму)

 

Карл Фриш віичав танок бджіл. Вісь нахилу черевця - напрям польоту по відношенню до Сонця  (куди літіти), тривалість танка - відстань до джерела їжі ( скількі летіти), інтенсивність вибрації черевця - кількість нектару. Чим інтесивнее трясе черевцем бджвлка, тим більше корму. 

Продовження дослідів:

Вулик робимо переносним. Ставимо його десь в полі. Бджілку з цього вулика відносимо до джерела їжі (годівнички). Вона повертається, танцює : "Там щось надзвичайне!". ТОді Фриш розвертає вулик на 180 градусів. Бджілки летят точісенько згідно інформації, але напрям протилежний. Як виявилося, вся інформація, яку дає розвідниця, вона прив'язана до входу до вулика.

 

Про стимули

Пташенята мартина стакають дзобиками по дзьобу матері, тим самим просять, щоб вона вірингула їм чогось смачненького.  Виявилося, що на дзоьбі матері є червоненький кружечок.  Як дослідити, що є стимулом для початку активності пташенят(щоб вони стали стукати)?

1) можна замазати червоний кружечок на дзьобі матері

2) спочатку замазати, а потім помити дзьоб

3)  можна його перефарбувати , наприклад, в синій або зелений колір

4) замість кружечка намалювати трикутник

5) можна суттєво його збільшити  

 

Це - чотири підхіда до експерименту: 1) прибрати стимул, 2) повернути стимул, 3,4) замінити стимул,  5) дати гіперстимул

 

На які стимули реагують тварини? вивчення стимулів - це брати інтервью у тварин на їхньої мові.

 

Звукові сигнали:

 

Лосі - самці в період гону голосно ревуть. Самка чує цей рьов, в неї починається овуляція і вона відправляється на пошук самця. Потім починається період залицяння. Самка розуміє, чи підходить цей самець як батько для ії дітей, чи не підходить...

 

Пацюки  хіхікають в ультразвуковому діапазоні від задоволення, наприклад , коли їх щекочуть по ребрам. Якщо ці ультразвуки задоволення дати послухати іншим пацюкам, то вони відправляються до джерела звуків. Вони теж йдуть за задоволенням...

 

У жінок під час овуляції голос стає вищим . Підвищення тембру підсвідомо сприймається чоловіками, тому жінки в період овуляції чоловікам задаються більш привабливими, як і жинки з високими дзвінкими голосами.

 

Візуалі стимули:

 

Вчені вивчали питання, що робить індичку привабливою для індиків. Вони взяли пенопластову пластину, поставили ії на палички -ніжки, з одного краю почепили штучну голову індички , а з протилежного хвіст з піррів. Самці прібігли до цієї моделі і стали залицятися. Тобто стимулом є правильне свпівідношенния голови і хвоста і в правильному положенні?  Щоб це первірити вони чепляли голову неправильно, не в тому місті, біля хвоста і під хвостом, повертали пірря в іншому напряму і т.п. 

 

Нюхова інформація:

Взяли проби поту а) людей, яків перше пригали с парашютом і дуже боялися  і б) людей, які вспотіли під час занять  на велоренажерах.   Групі студентів до міндаліни приєднали електроди і дали понюхати піт. Виявилося, що міндаліна актививувалася із-за поту переляканої людини. Тобто міндаліни реагують на запах страху. (Коли комусь страшно поряд з нами, ми сприймаємо запах страху, ми теж починаємо боятися)

Крім того, один і той же вираз обличчя на фотографіях сприймається по-різному, залежно від того, чий піт нюхали студенти. Під дією запаху поту парашютиса, нейтральний вираз починав здаватися агресивним, роздратованим, або переляканим.  ( запахи впливають на те, як ми розуміємо міміку інших людей)

 

 

Електричні сигнали

Електричні риби співають електропісні. Якщо два конкуруючих самця співають десь поряд, вони намагаються заглушити своїми електроспівами частоту єлектричних сигналів суперника.

 

Тактильні сигнали. Вібрації

За допомогою вібрацій розуміють один одного павуки і комахи.

У слонів на підошві стопи є сенсори, які сприймають вібрації. Слони, злегка переставляючи ноги, передають один одному інформацію, спілкуються.

Тактильна стимуляція

Новонародженим шимпанзяткам запропоновали двох сурогатних мам. Одна була виготовлена з пластику, але в неї була пляшка з молоком та соскою. Друга була мохнатою, м’якою і теплою. Вчені вивчали, до кого прив’яжеться немовлятко і кого воно буде любити: годуючу маму, чи теплу і лагідну. Виявилося, що другу. Тактильні почуття мають велике значення в формуванні любові. Любов – це не тільки калорії!!!!

 

Що відбувається в головному мозку  між стимулом і реакцією? Це питання вивчає наука нейроетологія.

 

Научіння у тварин

Материнська компетентність мавп удосконалюється в процесі спостереження за поведінкою мами, тіток, дорослих сестер, які доглядають за немовлятами.

Мати сурикати навчає дитинчат безпечно поводитися зі скорпіонами. Спочатку мати приносить дітям вбитого скорпіона. Діти розуміють що і як їсти. Потім приносить їм живого скорпіона, але перед цим вона відкушує отруйну залозу скорпіона. Діти навчаються поводжуватися з живою твариною та вбивати ії. І лише після того, як малюки опанують процес швидкого і безпомилкового вбивання, тільки тоді мама принесе їм повноцінного скорпіона. На наступному етапі вона буде навчати дитинчат полювати за скорпіонами.

Така технологія научіння - технологія поступового збільшення складності завдань

Научіння у тварин:

  1. Спів птахів
  2. Догляд за малюками
  3. Полювання
  4. Використання знарядь праці.

Шимпанзе – мавпи, які вміють добре використовувати різні предмети як знаряддя праці. Вони вдало користуються стрічками кори дерева або палками для того, щоб добувати термітів з термітників.

Виявилося, що дівчатка-шимпанзе швидше  навчаються, ніж хлопці. А також, молодь навчається швидше в великій групі, чим в маленькій.

Сіра ворона. Дослідники давали Їжу  в два відсіка через день. В перший – багато іжі, в другий – зовсім мало. Через декілька діб, птахи починають переносити частину іжі з першого відсіку в другий, щоб на завтра іжі було більше.

 

Когнітивна етологія вивчає розумову діяльність тварин і їхню здатність стратегічно мислити

Бджоли:  комаху з вулика відвезли на середину озера, нагодували, нектару вдосталь. Бджола повертається до вулика і танцює про джерело їжі і все інше. Жодна бджілка не летить. Якось вони знають, що там озеро і там їжі бути не може.

 

Наявність самосвідомості.

Чи вміють тварини відрізняти своє обличчя серед інших, чи можуть вони впізнати себе? Як це первірити? Дати тварині подивитися на себе в дзеркало.

Якщо мавпі дати на себе подивитися, а потім намалювати ій на лобі якусь пляму ( поки вона під слабким снодійним), а потім снова дати ій дзеркало, вона починає терти свого  лоба. Тобто вона розуміє, що в дзеркалі вона, але зі змінами.

Розумну поведінку  можна спостерігати  у вранових. Ворони ховають горіхи, зерно, їжу. Але коли вони бачать, що за ними спостерігають інші ворони, вони складають їжу, прикривають ії листочками, тирсою, щоб потім, коли вже нікого не буде поряд , переховати в нове місце.  

Тварини  здатні розрізняти навмисну і ненавмисну поведінку. Мавпа ледве -ледве дотягується до миски з іжою. Йде людина, нахиляється, бере миску і кидає ії. В другому випадку: йде людина, нібито спіткнулася, знову миска полетіла. Мавпа в обох випадках реагує по різному. В першому вона довго стучить кулаками по стінці і кричить роздратованно, в другому вона видає звуки тихіше і  засмучена.

Собаки теж здатні відрізняти наміри інших собак і людей.

 

Чи вміють тварини рахувати?

Шимпанзе навчили запам'ятати  чотири блока по три картки ( всього 12). Потім зробили заміни.

Було: АБВ  і ГДЕ                         Замінили: АБГ і ВДЕ

           ЖЗИ  і КЛМ                       Замінили:  ЖЛИ  і КЗМ

Мавпи швидше помітили заміну в  першому випадку ( Г -  В перша стала третьою, а третя – першою) і практично не помітили заміну по другий позиції. З і Л як були на 2 місці, так і лишилися.

 

Якщо взяти групу самців мавп і розмістити в кущах динамік з голосом самця з іншої групи, піддослідні сміливо відправляться на пошук ворога. Якщо додати ще один голос чужинця, це їх не лякає і не зупиніть. Якщо дадати третій голос, вони всеж аки будуть йти до кущів. Якщо дати 4-ий голос, то три піддослідні самця швидко ретируються.

Іерархічні взаємовідносини

Тварини спостерігають один за одним. Якщо мавпа бачить, що А перемає Б, а Б перемагає саму мавпу, то вона буде підкорюватися перш за все  тварини А ( Альфа)

За матовою ширмою знаходиться Альфа тварина, перед ширмою кладуть банан и випускають якусь ще мавпу. Вона підходить і бере банан. Якщо матову ширму замінити на прозору лише для піддослідної мавпи, а для Альфа вона все одно непрозора и Альфа не дивиться ні на банан , а ні на піддослідну мавпу, то мавпа все одно банан не візьме.

 

 

Матеріал створений на основі лекції 9 "Етологія"  Р.Сапольскі "Біологія поведінки людини"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:)

Зображення відсутні